Download Kumpulan Lagu Mp3 Exist Malaysia Full Album

06.54
exists lagu, download lagu exist full album rar, exist untukmu ibu mp3 download, lagu malaysia exist mencari alasan, album exist 1995, mp3 malaysia uks, exists alasanmu, download lagu exist rindu serindu rindunya, download lagu exist full album mp3 . Dan jangan lupa Download Kumpulan Lagu Ed Sheeran Full Album di blog ini.

Download Kumpulan Lagu Mp3 Exist Malaysia Full Album
Download Kumpulan Lagu Mp3 Exist Malaysia Full Album
Menurut Wikipedia, Exists merupakan grup band (grup musik remaja) yang berasal dari Malaysia. Mereka memulai grup ini pada tahun 1991 dengan lagu Untukmu Ibu.

Sejarah
Awal kemunculan grup Exists pada awal 90-an sekitar tahun 1991. Exists ketika itu dikenal dengan nama Exist yang beranggotakan 6 musisi remaja. Exist jika dirujuk pada kamus bermaksud ada/wujud yang mana ingin menjadikan grup musik yang terus ada.

Anggota Exists ketika itu ialah Mamat (Vokal), Musa (Bass), Along (Gitar), Ujang (Dram), Shah (Gitar) dan Ajai (Keyboard).

Pada tahun 1991 mereka telah muncul dengan album pertama mereka yang berjudul Exist di bawah label perusahaan rekaman JOJO's Production yang berpusat di Johor Bahru. Album pertama mereka telah melonjakkan nama mereka dipersada musik Malaysia di mana lagu 'Untukmu Ibu' berjaya mencuri hati peminat. Album ini juga telah mencatatkan penjualan yang membanggakan dengan 250,000 unit.

Semua anggota grup Exist ketika itu berasal dari Johor dengan rata-rata berumur 13 tahun hingga 19 tahun. Bakat mereka telah berkesan bagi JOJO's Production. Mereka mempunyai bakat dan kemahiran bermain musik serta mencipta lagu karena masing-masing mempunyai latar belakang asas musik yang kukuh. Pada album kedua Exist yang berjudul Anugerah tahun 1993, Shah telah menarik diri dari kumpulan Exist karena sebab yang tidak dapat dielakkan. Maka tinggallah 5 orang anggota di dalam grup Exist. Namun mereka tetap maju ke depan. Ketika album ini turut menaikkan nama mereka sehingga perusahaan rekaman BMG Music telah melamar mereka untuk menjadi artis rakaman mereka. Isu ini telah menimbulkan kontroversi ketika perusahaan rekaman JOJO's Production tidak memberikan restu untuk Exist keluar dari JOJO's Production.

Namun akhirnya, Exist tetap menandatangani kontrak dengan BMG Music. Tetapi perpindahan Exist dari JOJO's Production ke BMG Music telah menyebabkan mereka kehilangan vokalis mereka, Mamat apabila dia tidak ingin ikut serta bersama anggota grup Exist yang lain. Maka dengan itu mereka mengiklankan untuk mencari vokalis yang baru. Setelah menguji bakat mereka yang sedia diuji. Maka mereka telah tertarik dengan seorang remaja yang berasal dari Kedah yang berusia 16 tahun bernama Mohd Rohaizad Bin Mohd Lazim yang lebih dikenali sebagai Ezad. Sejak dari itu, Ezad telah menjadi vokalis Exist yang baru dan telah merakamkan album pertamanya dengan Exist yang berjudul Diammu Gunung Berapi pada tahun 1995. Pemilihan Ezad sebagai vokalis baru Exist ternyata tidak sia-sia ketika album Diammu Gunung Berapi turut meletup sebagaimana letupnya gunung berapi hingga mencatatkan penjualan yang membanggakan. Malah album yang hits dengan lagu Alasanmu turut meletup di Indonesia dengan rekod sebanyak 600,000 unit. Sejak itu Ezad telah berjaya menaikkan lagi nama Exist dipersada muzik tanah air.

Semasa album Jangan Gentar tahun 1997, Exist telah menukarkan nama kepada Exists di mana telah menambahkan huruf S di belakang Exist. Tetapi selepas album Jangan Gentar, Ajai telah keluar dari Exists untuk menumpu kerjayanya sebagai komposer dan jurutera muzik di salah sebuah syarikat rakaman tanah air. Pengunduran Ajai tidak melemahkan semangat Exists walaupun mereka terpaksa bergerak hanya 4 orang di dalam kumpulan.

Selepas itu Exists muncul dengan album ke 5 mereka yang berjudul Mutan tahun 1998 di mana lagu hitsnya iaitu Dirantai Digelangi Rindu yang dicipta khas oleh Eddie Hamid dan seterusnya mereka mengeluarkan album Best Of Exists tahun 2000 dengan satu lagu baru di dalam album itu berjudul 'Bunga' ciptaan Musa ahli kumpulan Exists sendiri.

Kini Exists terus maju apabila album mereka berjudul Ada tahun 2001 mencatatkan jualan yang membanggakan dengan dua buah lagu hits iaitu Julia ciptaan Along/G-nola dan Jesnita ciptaan mama Juwie. Tahun 2003 merupakan tahun mereka mengeluarkan album studio mereka yang ke 9 berjudul Seperti Dulu dengan lagu hits Seperti Dulu ciptaan Musa/Musrad telah melonjakan kembali nama Exists di persada muzik tanah air.

Previous
Next Post »
0 Komentar